Tips om niet aan te komen tijdens de feestdagen

Gepubliceerd op 21 December 2015 door ELLE België
Tips om niet aan te komen tijdens de feestdagen

monica

Hartige hapjes, zoete toetjes en flinke kalkoenfilets: zet je schrap voor het Kerst- en eindejaarsmenu! Om te voorkomen dat we in januari het huis uit moeten rollen, pakken we het dit jaar anders aan. Zes eenvoudige tips:

  1. Limiteer je alcoholconsumptie. Het is algemeen geweten dat alcoholische dranken caloriebommetjes zijn. Geen BOB en zin in een glaasje? Kies dan voor een "magere" variant en drink een glaasje champagne of ga voor wodka.

2. Beweeg. Ga eropuit en maak een wandeling tussen diners door (minstens een halfuurtje). Bewegen bevordert de spijsvertering.

3. Gezondigd? Voel je zeker niet schuldig en start elke ochtend opnieuw met een goed (gezond en voedzaam) ontbijt. Excuses als "ik heb gisteren toch al veel gegeten dus is alles voor niets" zijn de grootste valkuil.

4. Ga niet met honger naar een receptie of een diner want dan is de kans groot dat je je op de plateaus met hapjes stort. Hier geldt uiteraard ook: elke plateau afwijzen, is ook niet de oplossing. Probeer de lekkerste maar tegelijk de magerste hapjes eruit te pikken.

5. Limiteer je porties: denk aan de vuistregel. Gedurende de dag luidt het advies om niet teveel snelle koolhydraten te eten. Hetzelfde geldt voor het diner: eet niet te veel zetmeelhoudende producten zoals aardappels, frietjes of rijst. Laat smaken maar beperk de hoeveelheid.

6. Kauw: eet rustig en kauw minimum 25 keer op een stukje. De truc? Babbel gezellig bij, stel vragen aan je gasten en kauw terwijl ze antwoorden.

Conclusie: Geniet met mate(n).