Welk drankje helpt tegen welk kwaaltje?

Geüpdatet op 18 Oktober 2015 door ELLE België
Welk drankje helpt tegen welk kwaaltje?

 

 

Schermafbeelding 2015-10-14 om 16.50.53

Misselijk, vermoeid of simpelweg een ellendige kater? Soms bestaat er een heel eenvoudige oplossing voor al jouw kwaaltjes: drank! Enkele huis- en tuinmiddeltjes helpen jou er zo bovenop: 

  1. Kater

Schermafbeelding 2015-10-14 om 16.54.04

Alcohol droogt uit, bij een kater is het dus noodzakelijk om je vochtbalans terug op peil te brengen.

  • Geen drankje is zo effectief als Aquarius. Sportdrankjes over het algemeen vullen je waterreservoir bij en zorgen ervoor dat je andere stoffen goed opneemt.
  • Hangover tea van YourTea is eveneens een goede keuze. Deze thee heeft een vochtinbrengende werking maar draineert ook de gifstoffen uit je lichaam. Laat dat nu exact datgene zijn wat je nodig hebt...

Your_Tea_-_Hangover_Tea_-_Tea_Bag_large

1/

2. Verkoudheid

Schermafbeelding 2015-10-14 om 16.40.48

Het is sowieso aan te raden voldoende te drinken bij een verkoudheid, enerzijds om de koorts te drukken, anderzijds om slijmen in de keel los te maken.

  • Thee en bouillon zijn prima opties. Melkproducten vermijd je beter, omdat het voor een toename van de slijmproductie kan zorgen.
  • Een andere remedie is een lepel lauwe honing en een kwartlepel kaneelpoeder voor een diepe reiniging van de sinussen.

2/

3. Gewichtsverlies

Schermafbeelding 2015-10-14 om 16.42.04

Wil je graag een paar kilootjes kwijt?

  • 's Ochtends een glas warm water met citroen en honing drinken zou zichtbare resultaten opleveren.
  • Twee theelepels appelazijn in een glas water zou de eetlust remmen.

3/

4. Hoge bloeddruk

81ff039df4d899506a16e61d4978e6d2

  • Het drinken van melkproducten (een tweetal glazen melk per dag) heeft volgens de American Heart Association een gunstige invloed op je bloeddruk. Got milk?

4/

5. Vermoeidheid

Schermafbeelding 2015-10-14 om 16.45.46

Vermoeidheid is een teken van uitdroging en bestrijd je dan ook best met liters water.

  • Water met citroen kan een extra boost geven.
  • Energy tea van YourTea is ook een oppepper. Word je echter vermoeid van warme dranken? Maak ijsthee! Laat de thee afkoelen, voeg voldoende ijsblokjes toe, enkele schijfjes citroen en tast toe.

Schermafbeelding 2015-10-14 om 16.43.31

5/

6. Recuperatie na sportsessie

Schermafbeelding 2015-10-14 om 16.49.02

Voor, tijdens en na een sportsessie water drinken helpt om het verlies aan vocht op te vangen.

  • Chocolademelk kan het lichaam helpen herstellen na het sporten vanwege de verhouding tussen koolhydraten en proteïnen (vier op één).
  • Sportdranken na een langere inspanning zijn ook doeltreffend uiteraard.
  • Kokoswater biedt dezelfde voordelen als sommige bekende sportdranken, maar bevat minder calorieën.

Sporten kan ook spierpijn veroorzaken:

  • Voor wie het lust, is een flinke slok augurkensap een prima pijnstiller, vooral bij spierpijn in de benen. Daarnaast zou het sap ook helpen om krampen te voorkomen. 

518436949_c_570_411

6/

7. Misselijkheid

lilodrunk

  • Om de minuut even een slokje melk nemen.
  • Verder helpt het om langzaam van een cola met suiker én zonder bruis (laat je glas een half uurtje staan voor je eraan begint) te nippen.

7/

8. Koude voeten
8496eaf83e49be785026d42219382391

Er zijn verschillende theesoorten die helpen om snel op te warmen.

  • Onder andere thee met rozemarijn, hibiscus en gember.
  • Ook een kopje kruidige soep doet het altijd goed om weer lekker op temperatuur te komen.

Schermafbeelding 2015-10-14 om 16.59.43

8/

9. Blaasontsteking

1d8d29f3967a4f3278df9d0828c9434f

Een van de mogelijke oorzaken van een blaasontsteking is onvoldoende drinken. Meer drinken leidt tot meer WC-bezoekjes en regelmatig plassen spoelt de bacteriën naar buiten.

  • Cranberrysap is één van de bekendste huismiddeltjes tegen blaasontsteking. Dit sap bevat namelijk de stof D-mannose. Deze stof maakt het E.coli lastig om zich aan de blaaswand te hechten. Bacteriën worden op die manier afgevoerd met de urine en krijgen de kans niet om zich te vermenigvuldigen.

9/

10. Buikpijn

1429526040-anigif_enhanced-buzz-6032-1410817408-7

  • Heldere vloeistoffen (zoals water, ginger ale en sportdranken) geven je lichaam het vocht dat het op dat moment nodig heeft.
  • Verder kan Cola zonder prik de pijn ook wat verlichten.

Ook menstruatiepijnen zijn te verzachten met enkele tips:

  • Drink voldoende water en vermijd koolzuurhoudende dranken, alcohol en cafeïne.