Modeacademie van den Haag treedt op de voorgrond

Geüpdatet op 17 juni 2019 door Christin Ho
Modeacademie van den Haag treedt op de voorgrond

[caption id="attachment_86287" align="aligncenter" width="458"]denhaag Foto: Boy Kortekaas [/caption]

Waarom altijd de focus leggen op Parijs, Antwerpen, Milaan, New York en Londen? Elle.be trok naar Den Haag voor de volgende generatie ontwerpers van de mode- en textielafdeling van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten van Den Haag.

Succesvolle Nederlandse modeontwerpers zijn op een hand te tellen, maar onze noorderburen proberen een tandje bij te steken. Het land draait niet alleen om grachten, een broodje kroket en (lays met) joppiesaus. Er schuilt ook ontwerperstalent in Den Haag. Vorig jaar won ex-student Bastian Visch van de mode- en textielafdeling van de KABK nog de Lichting prijs voor beste afstudeercollectie van alle Nederlandse afgestudeerde ontwerpers.

1.5 jaar geleden kwam Jurgi Persoons aan het roer te staan van de Mode- en textielafdeling van Den Haag. Een man die het vak door en door kent. Na zijn studies aan de Antwerpse Modeacademie veroverde hij het buitenland met zijn ontwerpen, vooraleer hij het lerarenkorps van de Academie van Den haag uitbreidde met getalenteerde Belgen: Jan-Jan Van Essche, ex-student van de Antwerpse Modeacademie, ontwerper en eigenaar van de Atelier Solarshop in Antwerpen; Marina Yee, een van de beroemde Antwerpse Zes en Gerdi Esch, oprichtster van het weekblad Flair.

Dit jaar vond de eindejaarsshow plaats in de Elektriciteitsfabriek, de scenografie met de schitterende spiegelcatwalk lag in handen van Bob Verhelst, die al samenwerkte met tal van bekende ontwerpers en het ModeMuseum van Antwerpen. "De Elektriciteitsfabriek is een bijzonder imposante en uiterst sfeervolle locatie. Het monumentale, haast brutale pand, versmelt zich op poëtische wijze met de creaties waar telkens weer expressie rond het menselijk lichaam centraal staan," vertelde directeur Jurgi Persoons.

denhaag1
Foto: Boy Kortekaas
denhaag18
Foto: Boy Kortekaas

1/

Wij vestigden onze aandacht op de eindejaarscollecties. "In het vierde jaar krijgen de studenten (nvdr. dit jaar studeerden er negen nieuwe ontwerpers af) de vrijheid om via een zelf gekozen thema of concept hun persoonlijke visie en identiteit als hedendaags ontwerper aan het publiek voor te stellen. Dit resulteert in een uiterst boeiend en divers beeld over welke positie jonge ontwerpers willen innemen, hoe zij denken over een toekomstig modebeeld en wat hen momenteel intrigeert, inspireert of bezighoudt," zei Jurgi Persoons.

Fabian Bredt beet de spits af. Hij vuurde maar liefst 30 silhouetten op het publiek af, 20 meer dan verwacht. Een spectaculaire opener. Fabian Brendt slaagde erin een samenhangende collectie te creëren dat vanuit commercieel invalshoek zeer aantrekkelijk oogde.

Voor inspiratie hoef je niet ver te zoeken, dacht Nienke Smeulders. In haar collectie verwerkte ze elementen uit de Nederlandse traditionele klederdracht in hedendaagse silhouetten. Een mooie combinatie van prints, eenvoudige snits met hier en daar borduurwerk. Kledingstukken die gemakkelijk gedragen kunnen worden door de oudere generaties die zijn opgegroeid in Nederlandse etnische kostuums en nu lijden aan Alzheimer.

Bram Vervoort gebruikte geen uitgebreid kleurenpalet. Dat zwart en wit nooit vervelen bewees hij met zijn 'minimal collection methods' collectie. Zijn afstudeerproject was voor ons de topper van de avond. De combinatie van vloeiende lijnen en laser cutting details waren een streling voor het oog.

De prijs voor meest originele collectie ging naar Nikki Duijst. Haar angst om in de spotlights te staan versus zichzelf bloot te geven op sociale media inspireerde haar om naar buiten te treden met een zeer sterke collectie waarin ze verknipte selfies verwerkte. Een harmonieus geheel met terugkerende prints, interessante coupes en ijzersterke drapeertechnieken.

LEES OOK: Royalcore: Modeacademie van Den Haag