Interview: Eline De Munck lanceert Odette Lunettes

Geüpdatet op 3 oktober 2017 door Isabelle
Interview: Eline De Munck lanceert Odette Lunettes

Odette Lunettes

Eline De Munck ziet het leven door een veelzijdige bril: als het van de presentatrice afhangt, blijft het niet bij één exemplaar. Haar eigen garderobe telt ondertussen een goede 40 kijkers, tijd om haar passie met het grote publiek te delen. Vanaf vandaag mag ze dus de functies Optichien, Vlaams Brilicoon én Odette Lunettes brein aan haar visitekaartje toevoegen.

Eline lanceert op 29 mei eindelijk haar eigen brillenlabel Odette Lunettes, een project dat sinds twee jaar wordt voorbereid. Zowel optische- als zonnebrillen voor mannen en vrouwen worden verkocht via haar eigen webshop, een dertigtal opticiens in heel België én nog tot 7 juni in haar tijdelijke pop-up op de Antwerpse Meir. Wij trokken erheen, namen een kijkje -pun intended- en legden de nieuwbakken ontwerpster op de rooster:

Optichien?!

Mijn hond Odette bleek van onschatbare waarde in mijn zoektocht naar een leuke merknaam. Ik zocht iets dat rijmde op „lunettes” en toen kwam zij plots voorbij trippelen. Mijn merknaam was een feit, net als de term „optichien” die ik sindsdien niet meer uit mijn hoofd krijg…

Wat mogen we van je label verwachten?

Het is een uniseks collectie van optische- en zonnebrillen. Elk van de zeven modellen is beschikbaar in verschillende kleuren en vernoemd naar een bekend filmpersonage met bril, een knipoog naar mijn TV-werk Zo verwijst de Stanford naar Carrie Bradshaws maatje Stanford Blatch en de Supertramp naar Alexander Supertramp uit Into The Wild. Qua stijl heb ik het bewust sober gehouden. Voor mij hoeven opzichtige letters en flashy accenten niet echt.

Jijzelf komt zelden de deur uit zonder bril, is dat altijd zo geweest?

Het is een understatement te zeggen dat ik een brillenmens ben: ik draag er één sinds mijn vijftiende, al vond ik dat in het begin niet zo leuk. Toen haalde ik hem stiekem uit mijn boekentas tijdens de les en vloog hij af van zodra iemand mijn richting uit keek. Na enkele jaren vond ik echter een model dat ik echt leuk vond en sindsdien draag ik het àltijd -ook op TV. Verschillende mensen spreken mij er positief over aan, dus waarom niet: mijn bril is ondertussen één van mijn meest herkenbare punten geworden.

Hoe kwam je op het idee om een brillenlabel op te richten?

Het viel me op hoe weinig mensen van bril veranderen en dat vind ik zo jammer. Het is zò bepalend voor je look, het is één van de eerste dingen waarop mensen letten, dus waarom zou je er niet mee spelen? Je draagt toch ook geen vijf jaar lang dezelfde schoenen, jas of handtas? Het is mijn bedoeling aan een realistische prijs verschillende modellen aan te bieden, zodat klanten kunnen afwisselen afhankelijk van hun look of humeur. Niet elke bril past bij elke outfit, tijd om te variëren.

Meerdere brillen dus, hoe berg je ze allemaal op?

Pure chaos… ik moet er echt werk van maken , voorlopig liggen ze allemaal in hun doosje op mijn kamer, ooit komt er een fantastische brillendressing aan!

Eén voor elk kapsel en elke make-up look?

Dat kan inderdaad. Je draagt met smokey eyes geen kleine montuur, eerder een doorzichtig en wijd exemplaar. Ik hou ook rekening met mijn haren: als ik ze los in een middensplit langs mijn gezicht draag, is een brede bril een slecht idee -dan hangen mijn lokken vreemd over de montuur heen. Het is dus zeker goed om je bril op je beautylook af te stemmen.

Wat brengt de toekomst?

Met deze pop-up is mijn label eindelijk een feit. Hij blijft nog tot 7 juni open, daarna kan je op mijn webshop en bij een selectie opticiens terecht. Dat laatste is interessant voor mensen die graag deskundige tips of een oogtest krijgen, vooral bij aankoop van een optische bril.

Wie dan weer tips van optichien Eline in hoogsteigen persoon wil, kan nog tot 7 juni in de pop-up terecht. Waar wacht je nog op?! 

Place to be: Meir 40, Antwerpen. Klik hier voor meer informatie over verkooppunten en de webshop.