Q&A: Heather Lipner van Clashist

clashist

Het Amerikaanse Clashist is ‘een slimme kledinglijn gebaseerd op nostalgie en populaire cultuur’. ELLE sprak met Heather Lipner, de vrouw achter beruchte Ryan Gosling T-shirt.

Zelden verzamelde een Instagram-foto op de ELLE België account meer likes dan die van een redactrice en haar outfit van de dag: een lichtjes te groot T-shirt met daarop honderden hoofdjes van Ryan Gosling. De populaire acteur is lang niet de enige in wiens smoelwerk Clashist-ontwerpster Heather een leuke print zag. Ook James Franco, Seth Rogen en Bill Murray sieren – al dan niet gewild – de T-shirts, leggings of strakke spandexbroekjes van hippe jongens en meisjes. Wie met stuk uit de Clashist-collectie op straat gaat, mag best wat reacties verwachten. Daar heeft Heather geen enkel probleem mee. ‘De aandacht die je dankzij een Clashist T-shirts krijgt is onbetaalbaar.’

Designer Heather Lipner in haar Seth Rogen Best Buds tee
Designer Heather Lipner in haar Seth Rogen Best Buds tee

Waarom ben je met Clashist begonnen?
Ik hou ervan iets uit het niets te creëren, het resultaat is vaak leuk en bijzonder. Toen ik mijn vriend Mike hielp zijn lederwarenlijn ‘This Is Ground’ uit de grond te stampen besefte ik dat ik liever effectief zelf spullen maak dan ze voor anderen op de kaart te zetten. Tijdens mijn vorige job heb ik veel over het online- en koopgedrag van mensen geleerd. Om die kennis in de praktijk om te zetten heb ik in december van vorig jaar Clashist opgericht. Dankzij dit fantastische project kan ik al mijn interesses -  entertainment, grafisch ontwerp, mode en internetcultuur - combineren.

 Wat is het idee achter het merk?
Alles wat we maken vertrekt vanuit een sterke persoonlijke connectie met het onderwerp. Onze spullen moeten er niet alleen cool of interessant uitzien, ze moeten een reactie op de heersende popcultuur zijn.  Zo kan je een leuke, obscure groep op een T-shirt zetten maar wij kiezen voor onderwerpen die ook een impact op het mainstream publiek hebben. De ‘crush collages’ van onder meer James Franco of Ryan Gosling zijn geïnspireerd op onze obsessie met beroemdheid. Het Lena Dunham T-shirt geeft weer over hoe wij over ons lichaam denken.  Maar over het algemeen moeten de T-shirts vrolijk, nostalgisch en hopelijk en beetje clever zijn.

Voor wie ontwerp je?
Over het algemeen richten we ons op mensen die houden van moderne popcultuur. Die doelgroep is zeer breed, vandaar dat elke print bij een ander publiek in de smaak valt. Zo zijn er bijvoorbeeld de hardcore James Franco fans. (lacht)

Die krijgen dus een James Franco T-shirt. Hoe kies je de bekende koppen die op de T-shirts belanden?
We kiezen mensen met een goed gevoel voor humor die de T-shirts als een leuk compliment zien. Zo droeg James Franco zijn eigen T-shirt, wij kunnen ons geen betere reactie inbeelden. Maar we maken natuurlijk niet enkel shirts met bekende koppen. Zo is er de T-shirt met aluminiumfolie, een knipoog naar de bal van aluminiumfolie van Pee Wee Herman. Een soort nostalgisch eerbetoon aan de jaren ’80. De omkeerbare trui met rozen doet dan weer denken aan de populaire omkeerbare kledingstukken uit mijn kindertijd.


Wat wil je met Clashist bereiken?
Ik wil aantonen dat mode niet altijd zo serieus moet zijn. Verder moet je niet altijd bekende of dure labels dragen om helemaal mee te zijn.

Wat is het mooiste compliment dat je ooit kreeg over je ontwerpen?
Ik moest bijna huilen toen ik las wat Lena Dunham op haar Instagram-account over ons T-shirt schreef. Ze zei dat het T-shirt het verrukkelijkste was wat haar ooit overkwam.

Aan welke celebs mogen we ons nog verwachten?
Dat is een verrassing! (en toen kwam er eentje met Sex & the City personage Samantha Jones! nvdr)

Hoe omschrijf je je eigen kledingstijl?
Eclectisch, fun en met een rauw randje. Ik draag vooral kleren met goede snits met flatterende kleuren.

Welke beroemdheid zal nooit op een Clashist stuk staan?
Ik ben een van die mensen die ‘nooit nooit’ zegt. Wanneer je ‘nooit’ zegt, bestaat de kans dat het volgens een of andere magische regel in de kosmos net wel gebeurt.

Wat brengt de toekomst voor Clashist?  
Nieuwe prints en nieuwe onderwerpen.

 

www.clashist.com

 

Auteur Laure
Digital beauty editor

Meer lezen

ELLE België luxe editie: 10 redenen om de accessoirespecial in huis te halen

Waarom Rihanna het beauty idool van albino's is

5 Transgender influencers die je tijdens de modeweken moet volgen

transgender-influencers-maxim-magnus-hari-nef-valentijn-de-hingh-andreja-pejic

Dit is nu al de populairste jurk van de modeweken

Ook online te ontdekken