Waarom Rihanna het beauty idool van albino’s is

Gepubliceerd op 19 september 2017 door Isabelle
Waarom Rihanna het beauty idool van albino’s is

Dat Rihanna niet de zoveelste celebrity-met-beautylijn is, bewijzen de vele lofbetuigingen uit meer dan onverwachte hoek. Discussies rond inclusiviteit in de cosmetica-industrie draaien vaak rond donkere huidtinten, maar de Amerikaanse ster blijkt ook aan de andere kant van het kleurenspectrum te hebben gedacht!

“Ik wil make-up voor àlle vrouwen brengen,” klonk het toen Rihanna op 8 september haar langverwachte Fenty Beauty lijn lanceerde. De make-up collectie bleek zomaar eventjes veertig (!) verschillende tinten foundation te bevatten, voor ieder wat wils dus. Een goede zaak, want klassieke beautylabels staan erom bekend keer op keer de vele nuances van donkere huiden te vergeten.

Er is echter een ander hiaat in make-upland, eentje dat nog vaker in de vergetelheid raakt: de vele moeilijkheden die albino vrouwen ondervinden om de juiste tint voor hun lichte velletje te vinden. Eén Amerikaanse vrouw belicht het probleem én het formidabele -zo blijkt- effect van Fenty Beauty. “Ik wordt gèk: mijn gezicht heeft eindelijk dezelfde kleur als mijn hals, wat een verschil met al die keren dat ik oranje uitsloeg,” klinkt het op het Instagram account van Krystal Robertson, een verpleegster met albinisme die in de Pro Filt'r Soft Matte Longwear Foundation110 haar perfect match heeft gevonden. Robertsons euforische review krijgt wereldwijd weerklank bij andere albino vrouwen, die al even enthousiast reageren op Rihanna’s make-up.

Bad Gal Riri heeft iets very very good gedaan, zoveel is duidelijk. De productie van Fenty Beauty heeft meer dan twee jaar geduurd, maar was het wachten meer dan waard.