Dit zijn de verborgen boodschappen achter Beyoncés zwangerschapsfoto’s

Gepubliceerd op 18 juli 2017 door Isabelle
Dit zijn de verborgen boodschappen achter Beyoncés zwangerschapsfoto’s

Niets van wat Beyoncé doet wordt aan het toeval overgelaten, ook niet de ondertussen beruchte zwangerschapsshoots die de laatste maanden met gemengde gevoelens -de ene lovend, de andere smalend- werden ontvangen. De beelden zitten vol verborgen boodschappen en verwijzingen, we brengen ze even voor je  aan het licht:

Waar Queen Bé aan het begin van haar carrière vooral haar eigen bootylicious derrière bezong en wat voorgekauwde girl power bracht, heeft de zangeres tegenwoordig ook echt een boodschap te delen met de wereld -of eerder: een boekje vol statements. De Lemonade ster profileerde zich de voorbije jaren als patroonheilige van jonge kunstenaars, feministen en de zwarte beweging die in de Verenigde Staten meer rechten voor de Afro-Amerikaanse bevolking wil afdwingen. Zelfs op zwangerschapsverlof blijft ze deze (politieke) statements verkondigen, aan de hand van enkele rake Instagram foto’s -want die macht heeft ze, mede dankzij haar 104 miljoen volgers wel: 

1/

  1. Feminisme 

Eerst en vooral maakte de zwangere ster er dit jaar een erezaak van om De Vrouw op een voetstuk te plaatsen. De shoot waarmee ze haar zwangerschap bekendmaakte, was geen verwijzing naar de Italiaanse pornoster en politica La Cicciolina, zoals velen oorspronkelijk dachten. Wel was het een moderne knipoog naar Renaissance muzes zoals Venus, maar later meer hierover. Ook in haar laatste publieke optreden, het ondertussen iconische Grammy Awards concert, stonden moederschap en het vrouwelijke lichaam in de schijnwerpers. De ster hulde haar eigen hoogzwangere lijf in een outfit die weinig aan de verbeelding overliet en hypnotiseerde iedereen met een visual art show vol poëzie en speciale effecten. Leuk detail: de show werd bedacht door de Belgisch-Marokkaanse choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui. Dat laatste bewijst nog maar eens dat Beyoncé werkelijk alle uithoeken van de planeet uitspit om nieuw talent in de schijnwerpers te zetten.

2/

2. Black Lives Matter 

beyoncé sir rumi carter awol erizku paloma spain

Hetzelfde geldt voor Awol Erizku, de Etopisch-Amerikaanse fotograaf die haar in volle zwangere glorie op de kiek mocht zetten -zowel voor als nà de geboorte van haar tweeling. De 29-jarige artiest schrijft zich in de Post Black Arts Movement in en wil doorheen zijn werk meer bewustwording voor levensomstandigheden van de Afro bevolking in de Verenigde Staten vragen. Zijn kunst is vaak trouwens een reactie op de grote klassiekers uit het Westen. Zo vormt Girl With A Bamboo Earring zijn antwoord op Het Meisje Met De Parel van de zeventiende-eeuwse Hollandse meester Johannes Vermeer, een werk dat naar eigen zeggen verantwoordelijk is voor uren verveling tijdens zijn lessen kunstgeschiedenis op de middelbare school. Hetzelfde geldt voor Teen Venus, een werk waarmee hij de beroemde roodharige Venus van Botticelli wat meer kleur poogt te geven. Het is trouwens dat laatste dat Beyoncé inspireerde voor haar zwangerschapsfoto’s, waarmee ze als een donkere Madonna onder een “pudieke” sluier en kitscherige bloemenkrans poseert. Een fond van Renaissance, een stevige dosis pop art en een pikant snuifje black movement: dat zijn de ingrediënten die je in deze shoot zou moeten proeven.

beyoncé sir rumi carter awol erizku paloma spain
Girl With Bamboo Earring
beyoncé sir rumi carter awol erizku paloma spain
Teen Venus

3/

3. Gendergelijkheid en -vrijheid

beyoncé sir rumi carter awol erizku paloma spain

Uiteraard is ook wat Beyoncé aantrekt van belang. De eerste reeks foto’s hebben weinig meer dan een slipje om het lijf, maar over de jurk die ze op het eerste officiële portret van Sir en Rumi Carter draagt, valt wel wat te vertellen. Die werd ontworpen door de Spaanse designer Alejandro Gómez Palomo. Die brengt onder de naam Paloma Spain mannencollecties die de heersende gendernormen uitdagen -met andere woorden: hij maakt jurken voor mannen. Eén daarvan sprong maanden geleden al in het oog van Queen Bé en haar stylisten. Ze vroegen hem op, maar lieten nooit weten wat er met het stuk zou gebeuren.

beyoncé sir rumi carter awol erizku paloma spain

De designer ontdekte vorige week samen met de rest van de wereld wat ervan was geworden en deelt ondertussen zijn verhaal op Vogue.com: “De jurk is gemaakt uit vintage zijde die ik in de buurt van mijn thuisstad Cordoba scoorde. Het materiaal dateert ergens uit de jaren 50 of 60 en ik werd er meteen op verliefd, het is echt uniek en je zal er niet snel meer van vinden. Mijn ‘jurk’ ontwierp ik naar het evenbeeld van een dramatische bontjas: open aan de voorkant en met brede mouwen.” Het feit dat de foto die ondertussen miljoenen likes vergaarde precies zìjn werk tentoonstelt, is voor Palomo een ongeziene opportuniteit: “Voor de gemeenschap die ik vertegenwoordig is dit ongelooflijk belangrijk. We voelen ons in zekere zin ‘goedgekeurd’, alsof onze stem eindelijk ook gehoor krijgt.”

Conclusie van het verhaal: waar gewone stervelingen hun nieuwe spruiten verwelkomen met een schattig geboortekaartje en zakje doopbonen, wist Beyoncé samen met haar kersverse tweeling ook een pak sociale brandpunten én drie beloftevolle artiesten op de kaart te zetten. We doen niet graag aan verheerlijking, maar maken voor één keer een uitzondering: all hail Queen Bé!