Zara vs Nike: wat betekent body positivity nu echt?

Gepubliceerd op 17 maart 2017 door ELLE België
Zara vs Nike: wat betekent body positivity nu echt?

Slanke modellen gebruiken om de boodschap 'love your curves' te promoten was een slechte zet van modeketen Zara. Nike heeft het dan weer wel begrepen. 

De nieuwe 'body positivity' campagne heeft Zara slechte punten opgeleverd. De Spaanse keten kwam serieus onder vuur te liggen na de lancering. Het probleem? De meisjes die beeld staan voor de campagne hebben maat 36.

Op sociale media vroegen verschillende mensen zich af of dit een grappige poging van Zara was. Andere mensen maakten zich boos: er zijn heus wel modellen met 'echte rondingen' te vinden voor deze campagne. De boodschap kwam dus heel slecht over.

Een merk dat het wél goed doet is Nike. Ook zij kwamen deze week met een nieuwe campagne die, in tegenstelling tot die van Zara, wel goed onthaald werd. Het sportmerk lanceerde een plus size collectie. Wij zijn fan, en wel om de volgende redenen: de kledingstukken gaan tot maat XXXL (en dus niet tot een klein maatje 42!) Het merk bewijst ook dat meisjes met grotere maten sportief en gezond kunnen zijn. Tenslotte zijn de gezichten van de campagne eindelijk divers: alle huidskleuren en maten komen aan bod.

https://twitter.com/Crystal1Johnson/status/837395883440365569

De lijn is ook aangepast aan de noden van een sporter met rondingen. Helene Boucher, CEO van Nike, legt uit: 'De kledij is niet gewoon groter gemaakt. We hebben echt gelet op de snit en soorten textiel."

Conclusie? Nike weet hoe ze body positivity moeten promoten. Zara (nog) niet.

(Maaike Geys via ELLE Belgique, Laurence Donis)